چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵ | چاپ | نامه الکترونیک

معرفی گروه برق ، الكترونيك و  ICT 

 مهندسی برق دانش تحلیل و بررسی ریاضی پدیده‌هایی فیزیکی است که به نحوی به بارهای الکتریکی و حرکت و آثار آن‌ها (از قبیل جریان الکتریکی، پتانسیل الکتریکی، میدان الکتریکی، میدان مغناطیسی، موج الکترومغناطیسی، نیروی الکتریکی، نیروی مغناطیسی و...) مربوط می‌شوند. محور اصلی فعالیت­های مهندسی برق، تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر است که البته این سیگنال ممکن است شکل موج ولتاژ یا شکل موج جریان و یا ترکیب دیجیتالی یک بخش از اطلاعات باشد.

این رشته به چهار گرایش تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • مهندسی قدرت
  • مهندسی مخابرات
  • مهندسی کنترل
  • مهندسی الکترونیک

در رشته مهندسي الکترونیک مهندسان، مدارهایی را تست و طراحی می‌کنند که از خواص الکترومغناطیسی قطعات الکتریکی همچون مقاومت، خازن، سلف، دیود و ترانزیستور برای رسیدن به عملکرد خاصی بهره می‌برند. در طراحی مدار مجتمع، مهندسان الکترونیک ابتدا نقشه‌هایی را می‌سازند که قطعات الکتریکی را مشخص کرده و ارتباطات بین آن‌ها را وصف می‌کند. سپس مهندسان VLSI نقشه‌ها را به طرح‌هایی تبدیل می‌کنند که لایه‌های مختلف مواد هادی و نیمه هادی مورد نیاز برای ساخت مدار را رسم می‌کند. تبدیل نقشه‌ها به پوسته‌ها می‌تواند توسط نرم‌افزار انجام پذیرد. اما اغلب به تنظیمات ریز انسان برای کاهش فضا و مصرف توان نیاز است. با توجه به اين تعريف، مهندس الکترونيک در زمينه ساخت قطعات الکترونيک و کاربرد آن در مدارها، فعاليت مي­کند.

مهندسی کنترل به مدل‌سازی ریاضی سیستمها و بررسی دینامیک آنها و در نهایت طراحی کنترل‌کننده‌ها برای سیستم‌های مورد نظر می‌پردازد. هدف از طراحی کنترل‌کننده واداشتن سیستم تحت کنترل به داشتن رفتاری مطابق با رفتار مطلوب می‌باشد. رفتار مطلوب می‌تواند معیارهای مختلفی از قبیل سرعت، دقت، زمان و ... باشد. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از کنترل ارائه دهیم، می توانیم بگوییم که هدف این علم، کنترل خروجی­های یک سیستم بر مبنای ورودی­های آن و با توجه به شرایط ویژه و نکات مورد نظر طراحی آن سیستم می باشد.

مهندسی برق قدرت یکی از زیر شاخههای اصلی مهندسی برق است که با سیستمهای قدرت به ویژه تولید، انتقال، توزیع توان الکتریکی، تبدیل انرژی الکتریکی به شکلهای دیگر انرژی و تجهیزات الکترومکانیکی سروکار دارد. این رشته همچنین شامل راهاندازی و تعمیر و نگهداری سیستمهای حرارتی برودتی و تجهیزات تولید توان الکتریکی مانند ژنراتورها و دیگر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در صنایع و یا ساختمانهای بزرگ نیز میشود. شناسایی دیگر منابع جدید انرژی الکتریکی نیز از زیر شاخههای این رشته ‌است.

ICT یا فناوری ‌‌اطلاعات ‌و ارتباطات (Information & Communication Technology) بدون شک تحولات گسترده ­ای را در تمامی عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی بشریت به دنبال داشته و تأثیر آن بر جوامع بشری بگونه ‌ای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی است. گستره کاربرد و تأثیرات ICT در ابعاد مختلف زندگی امروزی و آینده جوامع بشری به یکی از مهمترین مباحث روز جهان مبدل شده و توجه بسیاری از کشورهای جهان را به خود معطوف کرده است.موسسه آموزش عالي علامه دهخدا با توجه به وجود آزمايشگاه­هاي مجهز ، اساسی‌ترین نقطه‌ شروع مناسب برای فراگیری این علم وجود خواهد داشت و موسسه در تلاش است تا با گسترش امکانات موجود در تمامی گرایشهای مهندسی برق و در مقاطع تحصیلی بالاتر پذیرش دانشجو داشته باشد. اعضای هیأت علمی گروه برق به شرح ذیل می­باشند: