چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳ | چاپ | نامه الکترونیک

مقطع كارشناسي ارشد معماري - معماري
 
مهلت دفاع درس رساله و ارائه طرح نهايي به شرح ذيل مي باشد:
 
دانشجوياني كه نيمسال اول انتخاب نموده اند تا پايان تابستان سال بعد
 
دانشجوياني كه نيمسال دوم انتخاب نموده اند تا آذر ماه سال بعد
 
 
مديرگروه كارشناسي ارشد: جناب آقاي دكتر گرجي
 
براي مراجعه به صفحه دانلود فرمهاي مرتبط با پايان نامه كارشناسي ارشد اينجا كليك نماييد.
 
 

 
دانشجويان كارشناسي ارشد معماري-معماري مي توانند در صورت نياز از لينك زير سيلابس دروس خود را 
 
طبق مصوبه هاي آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جستجو نمايند:
 
 
 
 
عنوان مسير: سايت وزارت علوم؛تحقيقات و فناوري- دفتر برنامه ريزي آموزش عالي- برنامه هاي مصوب (با قابليت جستجو)
 

 
معرفي رشته كارشناسي پیوسته معماري
 
 
تعريف رشته معماري:
 
معماري در لغت به معناي علم بنايي و معمار به معناي بسيار عمارت كننده، و کسی است که در آبادانی جهان می‌کوشد. آنكه عمارت كند وموجب رونق و تعالي گردد و عمارت نيز به معني آبادي است. لغات هم ريشه معماري و عمارت نيز هم معنايي از آباداني و زندگي و حيات را در خود دارند.
 
تعمير هم از همين ماده است و همچنين عمر نيز به معناي تعمير ابدان بواسطه روح است. مفهوم ”معماري“ عميق‎تر از ساختن به تنهايي و ابعادش وسيعتر از به وجود آوردن كالبد يك ساختمان مي‎باشد كه مفاهيمي مانند زنده‎سازي و احياء و تداوم و حيات و آباداني را در خود نهفته دارد يا به عبارت ديگر معماري همواره به معناي ايجاد فضايي با روح و حيات تصور مي‌‌‌‌‌‌‌گردد. در اين‌‌جا در مقام تعريف معماري بايد به چند نكته زير توجه كنيم:
 
  در معماري هميشه معرفت و عمل به هم پيوسته است و سير از معرفت به عمل و اجرا، معماري را پديد مي‌آورد. ديگر اينكه اثر معماري همواره در پيوند با محيط مطرح است و بدون ارتباط با محيط و بافت اطرافش شكل نمي‎گيرد و تعريف نمي‌شود.
 
بدين ترتيب از مجموعه تمامي آنچه به اجمال بيان شد بطور خلاصه مي‌توان گفت كه:
معماري نوعي عمل خلاقانه است كه مقصود آن شكل دادن به فضاي زيست انسان در تماميتش مي‎باشد و گستردة آن از جوابگويي به نيازهاي انساني در پيوند با محيط و طبيعت تا بيان عواطف و اعتقادات او طيف وسيعي را در برمي‎گيرد.
 
به اين ترتيب هدف اين رشته تربيت افرادي است كه بر اين طيف عمل خلاقانه تسلط  يافته و توان ارتقاء بخشي به فضای زيست انساني را داشته باشند تا بدين ترتيب ابعاد كمي و شرايط كيفي زيست و رشد در جامعه فراهم گردد. 
 
قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، بهقدمه تاريخ بشر می‌رسداما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان‌سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، اخلاقی،اقتصاد،جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست‌شناسی و محیط‌زیست است.
 
از این رو می‌توان گفت که رشته مهندسی معماری به دلیلاین خصلت و به ویژه با توجه به ماهیت هنری و نقش مهمی که خلاقیت هنری در آن ایفا می‌کند اساساً با سایر رشته‌های مهندسی متفاوت است.
 
نقش و توانائي: فارغ‌التحصيلان اين رشته با توجه به آنچه گذشت و براساس توانايي‌هايي كه در روند آموزش كسب نموده‌اند مي‌توانند در زمينه‌هاي زير ایفاء نقش نمايند: 
 
1-  طراحي (تك بنا يا مجموعه‌هاي زيستي كوچك)، از طرح‌هاي اوليه تا مراحل اجرايي كار و طراحي اجزاء و عناصر تشكيل دهنده بنا، اين زمينه از كار معمار در حقيقت وظيفه محوري او را تشكيل مي‌دهند
2-  راهبري و سرپرستي دفاتر مشاور معماري و شهرسازي
3-  نظارت عمومي و عالي بر صحت انجام كار در عمليات اجرايي ساختماني، مديريت و هماهنگي‌هاي اجرايي پروژه‌هاي معماري و شهرسازي (تا حد بناهاي عمومي متوسط) و توانايي مشاركت در مديريت اجرايي پروژه‌هاي معماري گسترده.
براي ورود به رشته معماری بهتر است چه ويژگي‌هايي داشته باشيم؟
به طور كلي بايد:
 
1- بسيار صبور، دقيق و منظم باشيد؛
2- از شكست نترسيد و زود نااميد نشويد؛
3- ارتباط عمومي بسيار خوبي داشته باشيد؛
4- با استعداد و خلاق باشيد؛
5- از تجربه بقيه (سال بالايي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها) استفاده كنيد؛
6- قدرت تجسم بالايي داشته باشيد؛
7- بتوانيد حرف خودتان را به كرسي بنشانيد (البته با دليل و مدرك مستدل)؛
8- و . . .
 
ويژگي‌هاي ذكر شده تنها مشتي بودند نمونه خروار، اما از باب مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي فردي بايد گفت حتما در زمينه نقاشي و طراحي آمادگي داشته باشيد. لازم نيست به
كلاس‌هاي حرفه‌اي برويد تنها مهارت دستي خود را زياد كنيد (اين مهارت حتي مي‌تواند از طريق پر كردن يك ورق سفيد با خطوط مختلف نيز حاصل شود). در مورد رنگ‌ها و خواص آنها مطالعه كنيد. كتاب‌هايي راجع به سير تحول هنر را مطالعه كنيد و سعي كنيد براي مسائل نظري كه در ذهن داريد پاسخي پيدا كنيد. با نرم افزارهاي Auto Cad، Archicad، 3D Max، Photo Shop، و نظاير آن آشنا باشيد. اين نرم افزارها آنقدر سرگرم كننده هستند كه شما را تا حدود زيادي ماهر كنند بدون آنكه خسته شويد.
 
 در معماري چه مي‌‌‌‌‌‌خوانيم؟
با توجه به وجوه و ابعاد رشته، مراحل مختلف شكل‌گيري اثر، منابع و روش‌هاي شناخت بسيار متعدد و متنوعي كه معمار ناچار به مراجعه آنهاست و طبيعت رشته، به چهار زمينه فعاليت آموزشي يا حوزه دست مي‌يابيم كه از اين ميان يك حوزه يعني طراحي معماري نقش ستون فقرات و محور اصلي مجموعه آموزشي را به عهده دارد و سه حوزه ديگر فن ساختمان، تاريخ هنر و معماري و مرمت و احياي ابنيه و بافت‌ها و مجتمع‌هاي زيستي به مثابه پايه‌ها و بخش‌هاي تقويت‌كننده و گاهي تخصصي اين ستون فقرات محور اصلي مي‌باشند.
تعداد واحدهاي مربوط به حوزه‌هاي نامبرده عبارت است از:
حوزه طراحي معماري 40 واحد
حوزه فن ساختمان 26 واحد
حوزه تاريخ معماري و مرمت و احياي ابنيه و بافت‌ها 11 واحد
حوزه مجتمع‌هاي زيستي 3 واحد
 واحد‌هاي درسي دوره كارشناسي پیوسته: بر اساس برنامه مصوب شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم و فناوري واحد‌‌‌هاي درسي دوره كارشناسي را مي توانيد در لينك زير دانلود نماييد:
                               
 
 

 
 
 معرفي رشته كارداني معماري
 
تعریف و هدف:
بدیهی است که معماری هر کشوری نماد تفکر، فرهنگ و آداب و رسوم اصیل یک ملت منسجم است حرکت کمال‌گرای معماری هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود اما چارچوب خاصی را نیز به صورت اجبار تحمل نمی‌کند. این دوره کاردانی یکی از دوره‌های آموزش عالی است و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند فاصله تخصصی بین مهندس معمار و سطوح پائین تخصصی را در کارهای طراحی و اجرائیپر کرده و در زمینه طرح اجرای ساختمان در دفاتر فنی و کارگاه‌های ساختمانی دستیار مهندس معمار باشند .
اهمیت و ضرورت:
وجود افرادی که بتواند طرح‌های مهندسین معمار را در زمینه‌های ارائه و ترسیم و رساندن یک طرحاولیه مهندس طراح به فاز 1 و 2 (ترسیم نقشه‌های معماری و اجرایی) یاری نماید وانجام کار در تمامی زمینه‌های کیفی و کمی مرتبط بین مهندس معمار و افراد کم تخصص و یا بی‌تخصص همکاری داشته باشد، ضرورت و اهمیت این دوره را کاملأ مشخص و محرزنماید.
 
صنعت و بازار کار:
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با آشنایی با الزاماتی که یک طرح در کار خود دارد از یک‌ طرف و شناسایی زمینه‌های عملی و اجرائی کار از سوی دیگر در زمینه کارهای ساختمانی انجام وظیفه نموده خلا تخصصی موجود را پر نمایند.
فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌های زیر می‌توانند ایفای نقش نمایند:
 
1-     نظارت بر کارهای اجرائی ساختمانی و کمک به طراح در جهت صحت و دقت انجام کار
2-     کار در دفاتر معماری و کمک به طراح در جهت ارائه کار طراحی
3-     مدیریت کارگاه‌های کوچک ساختمانی
4-     کار در دفاترمهندسی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و کلیه دستگاه‌هایی که بنحوی با کارهای طراحی واجرای ساختمان مرتبط می‌باشند
5-     کار در دفاترفنی و طراحی بعنوان اپراتور کامپیوتر.
 
فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان و فارغ‌‌التحصیلان رشته‌های معماری و عمران در صورت برخورداری از توان و مهارت‌های لازم خوب بوده و بازار کار این رشته از کشش تقاضای مثبت برای جذب دانش‌آموختگان مجرب برخوردار است. دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های معماری در نهایت می‌توانند در زمینه‌های زیر ایفای نقش کنند:
1- طراحی (تک بنا یا مجموعة زیستی کوچک)، از طرح‌های اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا عناصر تشکیل دهنده بنا
2- رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)
3- نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)
4-  مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)
5-  تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان
6- همکاری با کلیه متخصصینی که کارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی‌دانان، اقلیم‌شناسان، برنامه‌ریزان اقتصادی و اجتماعی و...
7-  طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه‌سازی
8-  مشارکت در پروژه‌های برنامه‌ریزی و طراحی شهری و شهرسازی
9- طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی
10- انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضای زیست.

تعداد کل واحدهای درسی:
 واحد‌هاي درسي دوره كارداني معماری: بر اساس برنامه مصوب شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم و فناوري واحد‌‌‌هاي درسي دوره كارداني معماری به شرح زير مي باشد.
 
 -  دروس عمومی12واحد
-  دروس پایه13واحد
-  دروس اصلی32واحد
-  دروس اختصاصی13واحد
-  درس پیش دانشگاهی3واحد
-  کارورزی3واحد
 
 * جمع کل76واحد
 
 
 
 

 
معرفی کارشناسی ناپیوسته معماری
 
 
تعریف و هدف:
 
معماري بيش از آنكه علم وتكنيك باشد. ذوق و سليقه و استعداد است و معمار كسي است كه طرح‌هاي فردي‌اش بانقاشي و مجسمه‌سازي رقابت كند و در واقع بتواند مجسمه‌اي كاربردي بسازد. دانشجوي اينرشته علاوه بر توانمندي طراحي و قدرت تجسم و خلاقيت، لازم است كه در درس رياضي بخصوصدرس هندسه قوي باشد چون براي آموزش فن و تكنيك معماري بايد دروسي مثل هندسه كاربردي هندسه مناظر و رياضيات و آمار را مطالعه كرد.
 
در دنياي امروز تامين آسايش وآرامش روحي، يكي از هدف‌هاي اصلي بشر بوده و بكارگيري تكنولوژي و علوم پيشرفته درطراحي و خلق فضا و اجراي پروژه‌هاي معماري از اهميت خاصي برخوردار است. امروز ارتباط تصويري داراي جايگاه ارزشمندي است و نقشه‌كشي معماري يكي از بهترين گونه‌هاي آنبوده كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
 
هدف این دوره تربیت کارشناس علمی کاربردی در رشته معماری است که بر اساس نظام آموزش‌های علمی کاربردی شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و تدوین شده است.
 
کارشناس علمی کاربردی معماری فردی است که دانش و مهارت لازم را در زمینه‌های معماری به منظور اجرای فعالیت طراحی فضاهای مسکونی، آموزشی، فرهنگی، تجاری و ...کسب نماید.
 
مشاغل قابل احراز:
-  کارشناس دفاتر فنی و مهندسی
- طراح و کارشناس دفاتر مهندسین مشاور
-  کارشناس امور فنی و اجرائی بخش عمرانی سازمان‌های مربوطه


تعداد کل واحدهای درسی:

 واحد‌هاي درسي دوره كارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی معماری: بر اساس برنامه مصوب شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم و فنا‌وري واحد‌‌‌هاي درسي دوره كارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی معماری به شرح زير مي‌باشد.
 
- دروس عمومی9واحد

- دروس پایه8واحد

- دروس اصلی22واحد
 
- دروس تخصصی29واحد


- دروس اختیاری4واحد
 

- دروس پیشنیاز 4 واحد


* جمع کل76واحد
 
 
 


 

  قابل توجه دانشجويان رشته كارشناسي معماري-غير مرتبط (19 اسفند 91)
 
      مطابق نامه شماره 20461/91/2 درتاريخ 20/1/1391 دانشجويان كارشناسي ناپيوسته كه درمقطع كارداني پيوسته غيرمرتبط بوده اند و يا كارداني پيوسته با معدل زير 14 مي باشند بايد 24واحد بصورت جبراني اخذ كنند.اين واحدها به شرح زير اعلام ميگردد:.
 
1-     ترسيم فني (1)                          3 واحد
2-     ساخت و ارائه (1)                       3واحد
3-     عناصروجزئيات (1)                       2 واحد
4-     طراحي فني                              4 واحد
5-     ايستايي (1)                             2 واحد
6-     هندسه (1)                              2 واحد
7-     تمرين معماري                            2 واحد
8-     هندسه (2)                              2 واحد
9-     طراحي دست آزاد                      2 واحد
10-كاربرد كامپيوتر                              2 واحد
 
 
براي دانشجوياني كه در مقطع كارداني ناپيوسته غيرمرتبط بوده اند هم 6 واحد به شرح زير اخذ گردد:
 
1-     ترسيم فني (1)                3 واحد (در مقطع كارداني )
 
2-     ساخت و ارائه (1)             3 واحد (در مقطع كارداني )
 
 
 
در صورت عدم ارائه دروس فوق در ترم از دروس جايگزين زير استفاده گردد.
 
1-     هندسه (1)               2 واحد (در مقطع كارداني)
2-     عناصر (1)                 2 واحد (در مقطع كارداني)
3-     طراحي فني              4 واحد (در مقطع كارداني)
 
 
1-     كاربرد كامپيوتر            2 واحد (در مقطع كارشناسي)
2-     هندسه (2)               2 واحد (در مقطع كارشناسي)
3-     طراحي دست آزاد       2 واحد (در مقطع كارشناسي)
4-     تمرين معماري            2 واحد (در مقطع كارشناسي)
 
 
 
 
تماس با مديرگروه كارداني و كارشناسي: سركار خانم مروت
morovvat@adi.ac.ir