چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۹ | چاپ | نامه الکترونیک

 
معرفی رشته مهندسی مکانیک
 
مهندسی مکانیک را شاید بتوان از دیدگاه موضوعات تحت پوشش جامع ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون این رشته در برگیرنده همه علوم و فنونی است که با تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد گوناگون در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط می باشد.
به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدل سازی و شبیه سازی ، بهینه سازی، طراحی و تهیه نقشه ها، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش تمامی ماشین آلات و تاسیسات موجود در دنیا با تکیه بر توانایی های مهندسان مکانیک انجام می گیرد.
 
مهندسی مکانیک تنها رشته ای است که در برگیرنده تمامی نیازهای انسان از زیر زمین تا روی زمین، دریا و هوا می باشد. چرا که از زیر دریایی و اژدر گرفته تا خودرو، تاسیسات ساختمان، سیستمهای تهویه مطبوع، سیستمهای تبرید و سردخانه، کشتیرانی، نیروگاه، سدسازی، لوله کشی، وسایل حمل و نقل عمومی و انواع مختلف بالا برها (مانند جرثقیل، آسانسور و...)، قطعات هواپیمایی و موتور جت انواع توربین های آبی، بخاری و گازی، هیدرولیک و پنوماتیک، مسائل محیط زیست، انواع مختلف پل ها، پروژه های راه سازی، تاسیسات آب و فاضلاب شهری، کلیه امور مربوط به گازرسانی، طراحی صنعتی، ماشین های CNC، انواع برشکاری، جوشکاری، انرژی های نو و تجدیدناپذیر، انرژی هسته ای، سیستمهای تکنولوژی و بهینه سازی، استفاده بهینه از انرژی خورشید، تکنولوژی Pinch پالایشگاهها، تهیه انواع فرآورده های نفتی (بنزین، زغال سنگ و ...)، چگونگی انتقال حرارت، شناخت فلزات صنعتی، سیستمهای انتقال آب،کشف معادن و ... . همه و همه نیاز مبرم به مهندسی مکانیک دارند و به همین دلیل است که می گویند:
 
مهندسی مکانیک، مادر علوم مهندسی می باشد!!!
 
گرایشهای مهندسی مکانیک در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا:
 
حرارت و سیالات، جامدات، طراحی کاربردی، ماشین آلات صنعتی، تاسیسات، سیستمهای تعلیق خودرو، سیستمهای دینامیکی و کنترل، ساخت و تولید، طراحی مکانیکی، نیروگاه و انرژی، هوا فضا، بیومکانیک، مکاترونیک.
 
بازار کار:
همان طور که در معرفی رشته ذکر شد و همچنین با توجه به تعداد گرایشهای این رشته مهندسی، بسیار واضح و مشخص است که مهندس مکانیک به سرعت جذب بازار کار خواهد شد. چرا که تمامی صنایع، نیروگاه ها، بنادر و کشتیرانی، پروژه های ساختمانی، سیستمهای آب و فاضلاب، گاز رسانی، پالایشگاههای نفت و گاز و ... به مهندسین مکانیک به شدت احتیاج دارند.
 
ادامه تحصیل:
نیاز به مهندسین مکانیک فقط در کشور ایران محدود نمی شود بلکه تمامی کشورهای جهان به این امر اذعان دارند و از این رو شرایط بسیار خاص برای فارغ التحصیلان کارشناسی این رشته در اکثر کشورهای اروپایی و امریکایی در نظر گرفته می شود که آنها را جذب کنند. خوشبختانه در ایران هم امکانات خوبی برای ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد و ادامه تحصیل تا مقطع فوق لیسانس و دکترا در اکثر دانشگاههای کشور امکان پذیر می باشد.
 
طول دوره و شکل نظام:
طول متوسط این دوره 4 سال است.طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته آموزش کامل می باشد.هر واحد درسی نظری به مدت 16 ساعت و هر واحد درسی آزمایشگاهی به مدت 32 ساعت و هر واحد درسی کارگاهی به مدت 48 ساعت در طول هر نیمسال تحصیلی می باشد.
 
واحد های درسی:
 
الف)دروس عمومی:20واحد   ب)دروس پایه:25واحد
 
ج) دروس اصلی:61واحد      د)دروس تخصصی الزامی:12واحد
 
ه)دروس تخصصی اختیاری:15واحد    و)پروژه،کارآموزی و کارگاه:7واحد
 
 
 
 
 
 
 
 

مديرگروه: جناب مهندس حسام حامدي