چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۹ | چاپ | نامه الکترونیک

 
معرفی رشته مهندسی مکانیک
 
مهندسی مکانیک را شاید بتوان از دیدگاه موضوعات تحت پوشش جامع ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون این رشته در برگیرنده همه علوم و فنونی است که با تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد گوناگون در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط می باشد.
به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدل سازی و شبیه سازی ، بهینه سازی، طراحی و تهیه نقشه ها، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش تمامی ماشین آلات و تاسیسات موجود در دنیا با تکیه بر توانایی های مهندسان مکانیک انجام می گیرد.
 
گرایشهای مهندسی مکانیک در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا:
حرارت و سیالات، جامدات، طراحی کاربردی، ماشین آلات صنعتی، تاسیسات، سیستمهای تعلیق خودرو، سیستمهای دینامیکی و کنترل، ساخت و تولید، طراحی مکانیکی، نیروگاه و انرژی، هوا فضا، بیومکانیک، مکاترونیک.
 
بازار کار:
همان طور که در معرفی رشته ذکر شد و همچنین با توجه به تعداد گرایشهای این رشته مهندسی، بسیار واضح و مشخص است که مهندس مکانیک به سرعت جذب بازار کار خواهد شد. چرا که تمامی صنایع، نیروگاه ها، بنادر و کشتیرانی، پروژه های ساختمانی، سیستمهای آب و فاضلاب، گاز رسانی، پالایشگاههای نفت و گاز و ... به مهندسین مکانیک به شدت احتیاج دارند.
 
ادامه تحصیل:
نیاز به مهندسین مکانیک فقط در کشور ایران محدود نمی شود بلکه تمامی کشورهای جهان به این امر اذعان دارند و از این رو شرایط بسیار خاص برای فارغ التحصیلان کارشناسی این رشته در اکثر کشورهای اروپایی و امریکایی در نظر گرفته می شود که آنها را جذب کنند. خوشبختانه در ایران هم امکانات خوبی برای ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد و ادامه تحصیل تا مقطع فوق لیسانس و دکترا در اکثر دانشگاههای کشور امکان پذیر می باشد.
 
طول دوره و شکل نظام:
طول متوسط این دوره 4 سال است.طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته آموزش کامل می باشد.هر واحد درسی نظری به مدت 16 ساعت و هر واحد درسی آزمایشگاهی به مدت 32 ساعت و هر واحد درسی کارگاهی به مدت 48 ساعت در طول هر نیمسال تحصیلی می باشد.
 
واحد های درسی:
 
الف)دروس عمومی:20واحد   ب)دروس پایه:25واحد
 
ج) دروس اصلی:61واحد      د)دروس تخصصی الزامی:12واحد
 
ه)دروس تخصصی اختیاری:15واحد    و)پروژه،کارآموزی و کارگاه:7واحد
 
 
 
 
 

 
دانلود فرم هاي مربوط به دفاع پايان نامه كارشناسي ارشد مكانيك :
 
فرم شماره 10 دانلود
فرم دفاع دانلود
فرم شرح اصلاحات دانلود